بهره‌برداری واحد یک گاز نیروگاه راشد تربت حیدریه

واحد اول گازی نیروگاه راشد تربت حیدریه در روز پنجشنبه ششم مهر ماه 1402 با حضور داود منظور، “معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور”،استاندار، نماینده مردم تربت حیدریه، جمعی از مقامات استان و کارفرمای پروژه به بهره برداری رسید.

منظور بیان کرد: امروز جزو ده کشور نیروگاه ساز دنیا هستیم و شرکت‌های ما هم در داخل و هم در خارج کشور پروژه‌های نیروگاهی اجرا می‌کنند و امیدواریم تا دو سال آینده به یک پایداری در تامین انرژی و اقتصاد و برق و گاز مطمئن دست پیدا کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور تصریح کرد: امروز افتخار داریم نیروگاه راشد را به بهره‌برداری بر‌سانیم و امیدواریم تا سال آینده مابقی آن نیز به بهره‌برداری برسد. این نیروگاه به تنهایی یک دستاورد مهم است. هم توربین‌ و هم خط انتقال برق و هم خط انتقال گاز به اینجا آمده است و سرمایه‌گذاری عظیمی صورت گرفته که برای توسعه زیر ساخت‌های خراسان رضوی نقش مهمی ایفا خواهد کرد.

این نیروگاه دارای دو توربین گازی MAP2B به ظرفیت 183 مگاوات و یک توربین بخار دو فشاره به ظرفیت 180 مگاوات، دو دستگاه بویلر بازیاب حرارتی با سیستم خنک کن ACC و پست 400 کیلو ولت (AIS) و و خط انتقال 400 کیلوولت دومداره به طول 6.5 کیلومتر است.

گفتنی است پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی راشد تربت حیدریه در استان خراسان رضوی – 12 کیلومتری شمال شرق شهرستان تربت حیدریه و در منطقه اسفیوخ واقع شده است.

کارفرمای پروژه شرکت تولید برق راشد تربت حیدریه و مشاور شرکت مهندسین مشاور قدس نیرو است.

اخبار