افتتاح فاز دوم نیروگاه سیکل ترکیبی شهید باکری سمنان با حضور رئیس جمهور

روز پنج شنبه 30 فروردین 1403 بلوک دوم نیروگاه سیکل ترکیبی شهید باکری سمنان با حضور ابراهیم رئیسی “رئیس جمهور”، عباس علی آبادی “وزیر صنعت، معدن و تجارت”، علی اکبر محرابیان “وزیر نیرو” و جمعی از مقامات استانی به همراهی ابوطالب نیازی “جانشین مدیر عامل حوزه برق در توسعه نیروگاهی” و فریدون هنری “مدیر عامل شرکت توسعه یک مپنا” افتتاح گردید.

فاز دوم نیروگاه گازی سمنان در قالب تامین تجهیزات، انجام طراحی، مهندسی، نصب و راه‌‍اندازی دو واحد توربین ژنراتور گاز کلاس E پیشرفته به ظرفیت نامی ۳۶۶ مگاوات در شرایط ایزو با سرمایه‌گذاری ۹۰ میلیون یورو اجرایی شد. این نیروگاه در مساحت ۱۰۰ هکتاری در استان سمنان جانمایی شده است.

احداث فاز جدید این نیروگاه (واحد سوم و چهارم گازی) در سال ۱۴۰۱ به شرکت توسعه یک مپنا ابلاغ گردید. نخستین واحد طی مدت کمتر از پنج ماه با شبکه سراسری سنکرون و در ادامه واحد چهارم نیز فروردین ماه سال ۱۴۰۲ با شبکه برق سراسری سنکرون شد.

ابراهیم رئیسی در آیین افتتاح طرح توسعه نیروگاه شهید باکری سمنان، بیان کرد: ۲۲ هزار مگاوات ناترازی برق در کشور وجود داشت که با همت، تلاش و همراهی وزارت نیرو و وزارت صنعت، معدن و تجارت بخشی از این کمبود با وارد مدار شدن هشت هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق در یک اقدام جهادی رفع شد.

وی ابراز کرد: با اجرای فاز سوم این پروژه و تکمیل سیکل ترکیبی در بخش بخار، ظرفیت نهایی نیروگاه به یک هزار و ۱۰۰ مگاوات خواهد رسید. این امر نویدبخش آینده‌ای روشن در زمینه تامین برق و توسعه زیرساخت‌های انرژی کشور به ویژه تامین برق صنایع است. تکمیل بخش بخار علاوه بر اینکه میزان تولید برق را افزایش می‌دهد، میزان راندمان سیکل توربین‌های E گازی را هم به میزان ۵۴ درصد ارتقا می‌دهد که در کاهش قیمت تمام‌ شده و افزایش درآمد مجموعه تاثیرگذار است.

طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، پروژه احداث بخش بخار این نیروگاه با سرمایه‌گذاری حدود ۳۰۰ میلیون یورو با ظرفیت ۳۶۰ مگاوات و با رویکرد تامین برق پایدار برای صنایع عملیاتی شده است.

اخبار