بازدید وزیر صمت و آغاز عملیات اجرایی واحد بخار نیروگاه سمنان

وزیر صنعت، معدن و تجارت در بازدید از شهرک‌های صنعتی استان سمنان، از طرح توسعه نیروگاه سمنان بازدید کرد؛ همزمان عملیات اجرایی واحد بخار نیروگاه سمنان آغاز شد.

فاز دوم نیروگاه گازی سمنان در قالب انجام طراحی ،مهندسی، تأمین تجهیزات، نصب و راه‌‍اندازی دو واحد توربین ژنراتور گاز کلاس E  پیشرفته MGT-70 (3)  به ظرفیت نامی 366 مگاوات در شرایط ایزو اجرایی شده است.

دو واحد اول و دوم پروژه در قالب طرح سه هزار مگاوات دوم (۹ نیروگاه) در سال ۱۳۸۷ شامل دو توربین به ظرفیت ۱۶۰ مگاوات (مجموعا ۳۲۰ مگاوات) به گروه مپنا ابلاغ و در دی و بهمن ماه ۱۳۸۹ سنکرون و در اردیبهشت و شهریور ۱۳۹۰ تحویل موقت شد.

دو واحد سوم و چهارم نیز در قالب قرارداد با شرکت تولید انرژی سامان سمنان در دوم بهمن سال ۱۴۰۰ جهت سنکرون طی ۱۲ و ۱۴ ماه و تحویل موقت در ۱۶ ماه ابلاغ و به شرکت احداث و توسعه نیروگاه‌های مپنا (توسعه یک) ارجاع شد.

به این ترتیب، از زمان سنکرون واحدها و اتصال به شبکه سراسری، با تولید مستمر طبق نیاز شبکه، بالغ بر ۴۸۰ هزار مگاوات در واحد سوم و ۱۸۸ هزار مگاوات در واحد چهارم نیروگاه سمنان برق تولید شده است.

راندمان بالاتر توربین‌های MGT – 70 (3) نسبت به سیکل گازی معمول 

در این مراسم که استاندار سمنان، جمعی از مدیران صنعتی و مدیران ارشد گروه مپنا حضور داشتند، مدیرعامل گروه مپنا در سخنانی گفت: در نیروگاه گازی سمنان، ابتدا دو واحد نخست به ورژن و مدل جدیدی که بازدهی بالاتری دارد ارتقا پیدا کرد و بلافاصله تحت قراردادهای صنایع، دو واحد بعدی احداث شد و اکنون هر چهار واحد توربین مپنا از نوع MGT – 70 (3) نسبت به سیکل گازی معمول، دارای راندمان بالاتری هستند.

محمد اولیاء تاکید کرد: امیدوارم با افتتاح پروژه سیکل ترکیبی و تأمین مالی مناسبی که انجام‌ می‌شود، به پروژه سرعت داده شود و تا دو سال آینده، بخش سیکل ترکیبی احداث و کامل شود؛ در این صورت بهترین راندمان انرژی را خواهیم داشت و در نهایت برق آن برای صنایع کشور استفاده می‌شود.

کارفرمای پروژه، شرکت مولد برق نیروگاهی سامان سمنان است و شرکت احداث و توسعه نیروگاه‌های مپنا (توسعه یک) نماینده گروه مپنا در این پروژه محسوب می‌شود.

قرارداد ساخت فاز دوم نیروگاه سمنان، نخستین قرارداد از مجموعه قراردادهای امضا شده میان وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت نیرو برای احداث نیروگاه‌های برق توسط صنایع داخلی است. قرارداد اجرای فاز دوم نیروگاه سمنان، روز دوشنبه بیست و نهم آذر ماه 1400، میان گروه مپنا و شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات به امضا رسید.

اخبار